Skip to main content

Apa itu Akuakultur

proses menternak spesis hidupan ( haiwan dan tumbuhan) air tawar. air payau dan air masin didalam satu persekitaran yang terkawal.

Antara spesis yang biasanya diternak adalah ikan keli,haruan,tilapai,siakap dan lain-lain.

Comments

Popular posts from this blog

LAWATAN PELAJAR TAHUN 1 DVM AKUAKULTUR KE AQUARIA, KLCC

PENSYARAH PEMBIMBING : PN. NORARMIZA BINTI ANUAR, PN. FARIDAH BT AB RASAD & PN ERLIA IZZATI BINTI MOHD SAAT PELAJAR TERLIBAT : TAHUN 1 DVM AKUAKULTUR TARIKH : 27 MAC 2015 MASA : 8.00PG -5.00PTG Lawatan sambil belajar pelajar-pelajar DVM Tahun 1 Akuakultur ke Aquaria, KLCC terdiri daripada 31 orang pelajar dan 3 orang pensyarah Program Akuakultur. Matlamat Program Akuakultur ini diperkenalkan di Kolej Vokasional adalah untuk melahirkan pelajar-pelajar yang berkemahiran dalam bidang akuakultur, seterusnya dapat membekalkan tenaga kerja yang berpengetahuan dan mahir dalam alam pekerjaan. Dalam usaha mencapai matlamat ini, Unit Akuakultur mengambil inisiatif untuk mengadakan lawatan sambil belajar ke beberapa tempat yang sesuai dengan akuakultur. Oleh yang demikian, Aquaria KLCC menjadi salah satu destinasi pilihan kerana terdapat aktiviti yang boleh memberikan pengetahuan serta pengalaman baru dalam bidang akuakultur sepanjang tempoh lawatan ini. Kepentingan aktivit

PERTANDINGAN AQUASCAPING & HATCHERY DESIGNER

      PENDAHULUAN Akuakultur berkait dengan hidupan dan tumbuhan akuatik. Sistem dan teknologinya digunapakai dalam akuarium, ikan hiasan, perikanan dan pemasaran disamping melibatkan pelbagai aktiviti ladang, pejabat dan makmal. Akuakultur merupakan satu bidang tidak pernah membosankan. OBJEKTIF Membekalkan tenaga kerja mahir dan usahawan yang berdaya saing, memiliki kelayakan dan kemahiran yang diiktiraf oleh industri, berwatak profesional dan diterima oleh pasaran kerja.       PERTANDINGAN YANG DIJALANKAN a)       PERTANDINGAN AQUASCAPING Pertandingan ini memupuk minat pelajar untuk menghasilkan lanskap dalam akuarium ( garden in the water ). Aktiviti ini boleh dikembangkan menjadi salah satu cabang perniagaan dalam bidang Akuakultur. Pelajar perlu menghias akuarium mengikut kreativiti sendiri dan menggunakan peralatan akuarium ikan hiasan dengan betul. b)      PERTANDINGAN HATCHERY DESIGNER Pertandingan ini memerlukan pelajar membina model hatcheri penetasan